Antara sawi bunga kegemaran tanomkinotuan ialah sawi bunga jepun. Rasa dan struktur sangat ringan dan lembut dimakan. Tanomkinotuan sudah dua kali menanam sawi bunga jepun ini kerana mudah tumbuh dan cepat membesar. Dan menyemai semula benih sawi bunga jepun untuk tanaman musim akan datang. Tahukah anda bagaimana menyemai benih sawi dalam polibag? Tanomkinotuan suka menggunakan polibag kerana banyak terdapat di stor rumah tanomkinotuan. Berikut cara dan panduan menyemai benih sawi bunga jepun:

Bahan-bahan yang diperlukan;

1. Beberapa biji benih sawi bunga jepun

2. Polibag saiz sederhana.

3. 2 cup kompos tumbuhan (manure green)

4. 1 cup habuk kayu atau cocopeat

5. 1 cup pasir sungai. 

6. Air untuk menyiram


Langkah penyediaan;

1. Belah dua polibag tersebut, buang bahagian atas.

2. Campurkan media seperti 2 cup kompos, 1 cup habuk kayu dan 1 cup pasir sungai ke dalam bekas lain, gaul hingga sebati.

3. Masukkan media campuran tadi ke dalam polibag yang dibelah dua itu tadi hingga penuh. Padat-padatkan sedikit media dengan menekan atau menghentak-hentakkan secara sederhana. 

4. Tabur benih di atasnya dan timbus dengan sedikit tanah. Siram dengan air secukupnya secara sedikit demi sedikit. Boleh juga menggunakan spray untuk melembabkan media.

5. Simpan polibag anda di tempat selamat dan tunggu sehingga benih bercambah. Benih sawi bunga jepun mula bercambah di hari ke-3 hingga hari ke7. Pastikan media lembab untuk hasil percambahan yang baik, jika tanah nampak kering spray dengan air. Selepas 2 hingga 3 minggu benih sawi bunga jepun sudah boleh dialihkan ke batas atau pasu yang disediakan.

Anda boleh menggunakan media campuran dalam nisbah 2:1:1 (tanah hitam: pasir sungai: kompos) jika media di atas sukar diperolehi. 

Sawi bunga jepun

Selamat bertani dan menuai hasil

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top