Tidak lengkap sebuah laman pada sesebuah rumah jika tidak menanam sebatang dua pokok mulberi sebagai pokok hiasan atau dekorasi laman bagi membantu menceriakan laman rumah. Bagi tanomkinotuan pokok mulberi mempunyai versatile tersendiri bilamana ditanam depan rumah, sepanjang pagar atau pun di dalam pasu besar pada kedua belah pintu gerbang. Ia sangat cantik dengan daun loncong bergerigi. Bukan sahaja nampak gah dan cantik tetapi perut kenyang jika buah-buahnya sudah boleh dituai. Sesuai diberi makan kepada anak-anak kita selain daripada buah-buah tempatan dan buah import yang sudah tentunya mahal harganya. Pokok mulberi adalah jenis pokok renek berkayu lembut dan bercabang. Ia sangat rajin berbuah jika anda pandai mengolah semula pokok-pokoknya. Bagaimanakah untuk supaya pokok mulberi senantiasa menghasilkan buah?

Berikut tanomkinotuan kongsikan kepada para pembaca bagaimana untuk membuahkan pokok mulberi. Bagi mereka yang belum mempunyai pokok mulberi elok rasanya mendapatkan sepokok mulberi di nusery-nusery yang ada menjualnya. Dapatkan info cara menanam keratan batang pokok mulberi di internet yang sangat banyak sumbernya. Jika saiz pokok mulberi anda masih diperingkat pertumbuhan. Elok biarkan terlebih dahulu pokok mulberi anda membesar sebulan dua atau sehingga tingginya melebihi 1 meter. 

Daripada dahan atau batang pokok mulberi anda, potong dan tinggalkan batangnya lebih kurang 7 inci ke 10 inci atau sekurang-kurangnya mempunyai 6 hingga 9 mata tunas yakni tempat keluarnya tunas pada pangkal daun pokok mulberi anda. Bahasa mudahnya 'trim' kan dahan pokok mulberi anda. Seterusnya tanggalkan daun bersama tangkainya dengan hanya menariknya ke bawah dengan kuat (boleh abaikan jika anda tidak mahu pokok mulberi tersebut menjadi botak). Lakukan kerja ini sehingga pokok mulberi anda tidak mempunyai daun langsung. Dalam erti kata lain, pokok mulberi anda sudah botak aka gondol disebabkan pembuangan daun-daun tertinggal pada batangnya selepas melalui proses pemangkasan. Sebab mengapa tanomkinotuan gondolkan pokok mulberi tersebut ialah kerana tanomkinotuan boleh menanam sayuran di sekelilingnya. Sambil menunggu pokok mulberi bertunas dan berbuah lebat, sayuran tersebut sudah boleh dituai hasilnya. Kira 2 dalam 1 lah kiranya. Dahan-dahan pokok mulberi yang dipangkas jangan dibuang begitu sahaja, anda potong semula dahan mulberi tersebut lebih kurang 7 atau 8 inci dan tanam atau semai semula dalam polibag. Anda juga boleh menanam langsung keratan pokok mulberi tersebut pada tanah, seelok-eloknya ketika hujan supaya ia mudah bercambah.

Sekiranya perlu Bubuh baja organik di sekeliling pokok dengan 2 genggam baja untuk sepokok mulberi. Siram dengan air secukupnya (boleh juga jika anda abaikan aktiviti pembajaan). Selepas 1 minggu, kita boleh lihat tunas-tunas dari bekas pangkal daun akan mula muncul. Selepas 3 minggu pula tunas sudah kelihatan beberapa daun beserta bunga berwarna putih berbulu kasar pada pangkal daun-daun muda. Hah! sebenarnya itu adalah buah pokok mulberi yang keluar seiring dengan tunas baharu. Maka biarkan tunas-tunas ini membesar untuk mendapatkan buah yang sehat, segar dan manis. Genap 1 bulan 1 minggu, buah berbulu putih akan beransur-ansur bertukar wajah kepada warna hijau dengan bulu-bulu berwarna putih itu kian kering. Masa ini anda sudah boleh lihat bentuk buahnya yang seakan-akan mengerutu sedikit, namun buah tersebut belum boleh dituai atau dimakan. Pada tempoh 2 bulan 2 minggu pula buah tersebut sekali lagi bertukar warna kepada kemerah-merahan secara perlahan-lahan menghakis warna hijau tersebut. Maka itu, kadang-kadang kita akan dapati terdapat buah sebelahnya merah manakala sebelahnya pula hijau dan akan beransur-ansur menjadi merah terang sepenuhnya. Pada tempoh tersebut buah pokok mulberi anda masih dalam proses matang tetapi tidak boleh dimakan, Pada masa ini buah tersebut masih terasa masam.

Pada usia 1 bulan 3 minggu ke atas kita akan dapati buah sekali lagi bertukar wajah daripada warna kemerah-merahan kepada ungu gelap. Dalam masa 2 hingga 3 hari saja sebiji buah pokok mulberi sudah bertukar warna kepada ungu. Tibalah masa untuk menuai hasil buah pokok mulberi yang telah matang yakni berwarna ungu. Untuk mendapatkan buah mulberi yang manis, lemak berkrim dan segar, tunggu buah tersebut berubah sepenuhnya menjadi ungu gelap. Apabila buahnya sudah mencecah 2 bulan ke atas, buah mulberi akan kecut dan mula memburuk. Kualitinya agak kurang disebabkan sudah terlalu masak. Oleh itu setelah menjadi ungu tuailah dengan cepat. 

Anda boleh mengutip buah berwarna ungu dengan memetiknya. Sebelum dimakan elok dibasuh terlebih dahulu. Jika buahnya banyak anda boleh membuat jem mulberi dengan memasaknya pada api sederhana dan tuang sedikit air serta tambah gula atau gula perang. Masak sehingga buah mulberi hancur dan menjadi likat. Simpan jem mulberi anda dalam bekas atau botol kedap udara dan guna jika anda membakar roti keping. Sesuai dimakan ketika serapan kepada anak-anak kita.

Setelah pokok mulberi anda dituai sepenuhnya, tunggu atau biarkan pokok mulberi anda dalam masa 1 hingga 2 minggu. Seterusnya lakukan pemangkasan semula seperti yang diterangkan di atas. Pokok mulberi anda sekali lagi menghasilkan tunas baharu bersama buah-buah yang segar. Lakukan aktiviti sedemikian sehingga anda muak memakannya, senang cerita, selagi anda pangkas pokoknya selagi itulah pokok mulberi anda akan berbuah lebat. Kaedah pembuahan di atas juga sesuai kepada pokok mulberi yang ditanam dalam pasu, cumanya buah agak kecil sedikit berbanding yang ditanam di tanah. Jadi apa tunggu lagi hasilkan buah mulberi dengan melakukan pemangkasan pokok mulberi anda dia laman rumah dan nikmati hasil buahnya genap 1 bulan hingga 2 bulan kemudian.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top