Selain menanam sayuran berdaun, timun, tembikai dan jenis cili. Apa kata tukar angin menanam buah zucchini yang terkenal di Barat sebagai tanaman komersil di sana. Pokoknya bukan jenis memanjat (bush). Buah zucchini muncul dari celah batang daunnya. Pokok zucchini mempunyai bunga jantan dan bunga betina dalam satu pokok. Pokok zucchini adalah termasuk dalam keluarga labu tetapi ia boleh di makan mentah sebagai salad. Kira di antara buah labu dan buah timun juga lah. Pokok zucchini mudah tumbuh di negara kita sama ada di atas batas atau pun di dalam pasu. Buah zucchini bukan saja enak dimakan sebagai salad tetapi sesuai dengan pelbagai resepi yang diinginkan sama ada ala Barat atau mengikut resepi budaya sendiri yang diubahsuai. 

Bahan-bahan keperluan:

1. Benih zucchini

2. Cup plastik

3. 2 cup tanah lom/hitam

4. 1 cup pasir sungai

5. 1 cup kompos/tinja binatang

6. Air secukupnya

Pertama sekali dapatkan benih zucchini terlebih dahulu. Pilihlah variati yang anda gemari, zucchini ni pun mempunyai pelbagai variati dari bentuk oval, bujur dan panjang. Jadi pilihan di tangan anda. Terlebih dahulu rendam benih zucchini anda selama 2 hingga 3 jam terlebih dahulu sebelum menyemai. Anda juga boleh menyemai terus benih zucchini tanpa merendamnya.

Campurkan tanah lom, pasir sungai dan kompos ke dalam besen terlebih dahulu dan gaul sebati. Masukkan media tersebut ke dalam bekas semaian hingga penuh. 

Buat lubang di tengah cup plastik yang telah diisi media sedalam 1 inci. Masukkan sebiji zucchini ke dalam lubang tersebut dan timbus dengan tanah. Setiap satu cup anda ditanam sebiji atau dua biji zucchini. 

Siram dengan air secukupnya. Letakkan cup anda ditempat selamat. Pastikan media semaian tidak kering, ini akan menyebabkan benih anda terjejas untuk bercambah. Spray atau siram sedikit air agar media lembab sentiasa. 

Anda boleh menggunakan apa-apa bekas terbuang seperti cup aiskrim, tupperware, kotak kecil atau sebagainya. Media semaian haruslah kaya dengan organik di mana guna nisbah 2:1:1 (tanah lom:pasir sungai:kompos). Anda juga boleh menggunakan tanah semaian yang ada jual di kedai pertanian. Benih zucchini mula bercambah dari hari ke-5 hingga hari ke-14 hari. Selepas 2 hingga 3 minggu bolehlah di alihkan ke batas atau pasu.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top