Hujung minggu adalah masa yang dinanti-nantikan oleh tanomkinotuan sebab boleh pulang ke kampung setelah 5 hari berada nun jauh di pedalaman. Walaupun hanya dua hari cuti rehat tetapi dengan dua hari itu tanomkinotuan dapat menyiapkan pelbagai kerja di Kebun Belakang Rumah aka KBR. Tanomkinotuan tiba ke kampung jam 5 petang, setelah menyimpan barang dan menukar pakaian tanomkinotuan langsung ke KBR untuk meninjau perkembangan di sana bagai pengurus pulak lagaknya.

5 hari ditinggalkan sudah banyak sayuran yang boleh dituai tetapi melihat dalam peti sejuk masih ada beberapa jenis sayur yang boleh dimasak malam nanti, maka tanomkinotuan memutuskan esok sahaja menuai sayuran tersebut lagi pula esok tanonkinotuan hanya di rumah tidak ke mana-mana. Masa terluang begitu banyak untuk menuai satu persatu jenis sayuran di KBR. Tanomkinotuan hanya sempat menyiram batas yang baru ditanam dengan sawi putih taiwan atau siew pak choy. Gelap pun menjelang dengan iringan angin kuat. Mungkin hujan akan turun detik tanomkinotuan. Cheeeee.... Macam cerita novel pula.

Esok pagi tanomkinotuan ke KBR dengan besen besar dipikul bersama. Pertama sekali tanomkinotuan menuai buah mulberri yang sudah matang. Rata-rata pokok mulberri menghasilkan buah yang banyak dan sudah mulai bertukar warna hitam. Warna hitam mempunyai lebih rasa manis berbanding merah terang. Jadi untuk menuai buah mulberri anda tuailah buahnya yang sudah hitam warnanya. Buah mulberri tanomkinotuan ketot saja sebab pokoknya belum besar lagi. 3 tahun nanti dapatlah merasa buah mulberri yang besar-besar.

Cili hijau juga sudah besar dan matang. Tanomkinotuan tuai buah-buah yang besar. Tidak sangka tanomkinotuan boleh mengumpulkan kira-kira setengah kilo buahnya yang dihasilkan hanya 2 pokok cili hijau dengan nilai RM4 ringgit. Ini adalah tuaian terakhir bagi 2 pokok ini, tanomkinotuan akan mencabutnya untuk memberi laluan untuk menanam sayuran lain tetapi sebelum itu tanomkinotuan terpaksa mengembur terlebih dahulu kerana tanahnya sudah terlalu padat dan keras. Tanomkinotuan lebih suka menuai buahnya ketika masih berwarna hijau. Ini kerana buah cili hijau tidak sempat bertukar warna ke merah disebabkan buah membusuk dan gugur. Serangan serangga pengorek buah telah mengurangkan sedikit hasil tuaian hari ini.

Sayur kangkung pun sudah terlalu matang malah sudah mula menjalar dengan batangnya yang sangat besar dan rapuh. Tanomkinotuan petik pucuk kangkung pada batas yang pertama. Dapatlah tanomkinotuan 2 ikat sayur kangkung yang bernilai RM4 ringgit. Kangkung jarang diserang makhluk perosak dan penjagaannya mudah. Penggunaan baja juga tidak sekerap dengan pembajaan sayuran lain. Kangkung juga masih baik walaupun tidak disiram selama 3 hari. Sayur kangkung pun dimasak untuk makan tengahari tadi. Kangkung masak belacan, dimakan dengan soto rusuk lembu dan nasi bukit (ditanam di kawasan bukit dan tanpa air).

Pokok timun tidak berapa menjadi pada musim ini. Banyak buah timun disengat oleh lalat pengorek buah menyebabkan buah rosak teruk dan membusuk. Tanomkinotuan hanya sempat tuai sebiji timun yang masih elok. Tidak seperti musim-musim lepas yang pokok timun mengeluarkan buah yang banyak. Bolehlah dihiris kecil untuk bahan sampingan pada soto nanti. Petik buah timun yang sederhana besar adalah paling bagus kerana manis dan ranggup teserlah. Jika terlalu matang rasa sedikit tawar. Musim ini hanya terdapat 2 pokok timun. Tanomkinotuan tidak dapat menanam pada kali ini kerana tempat menanam sudah penuh. Ini menyebabkan pokok-pokok lama akan ditumbang atau cabut bagi memberikan laluan kepada sayuran seperti timun untuk ditanam.

Dan akhir sekali ialah lobak putih aka chinese radish. Tanomkinotuan menanamnya sebatas dengan pokok kacang buncis ungu (Franch Bean Burgundy). Tanaman yang boleh hidup bersama tanpa masalah. Lobak putih juga sesuai ditanam bersama lobak merah. Lobak putih cepat tempoh menuai berbanding dengan lobak merah. Kali ini pokok lobak merah tidak diserang kulat mahupun serangga perosak. Hidup subur hingga menghasilkan lobak yang cantik. Tanomkinotuan hanya cabut menggunakan tangan. Lobak putih bolehlah dimasak sup malam nanti bersama buah timun di atas. Timun dan lobak putih sesuai dimasak sup.

Ini adalah antara tuaian yang sempat tanomkinotuan tuai sebelum kembali bertugas di tempat kerja. Suka dengan aktiviti menuai sayur-sayuran. Satu pengalaman yang cukup meransang minda.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top