Kacang bendi atau nama saintifiknya adalah Abelmoschus Esculentus adalah tumbuhan berbatang lembut menegak, berwarna hijau dan mempunyai banyak cabang. Tinggi pokok bendi boleh mencecah kira-kira 1 hingga 2 meter. Daun berwarna hijau dan berbentuk rupa jari tangan (palmate), susunan secara alternate. Tangkai daun berbentuk panjang berwarna hijau atau kemerahan. Bunga berwarna kuning dan merah tua ditengahnya manakala buah bentuk lonjong dan panjang bersegi-segi dan berbulu. Bendi juga dikenali sebagai kacang tanduk, kacang lendir atau okra dan lady finger di dalam sebutan Englishnya. Sebenarnya tahun lepas ada tanomkinotuan menanam 2 variati bendi di KBR. Namun tidak kesampaian untuk diposkan di sini. Tahun ini pula tanomkinotuan telah mencuba sekali lagi menanam benih bendi kampung cuma hanya 1 pokok yang berjaya hidup. Itupun ditanam pada batas yang tidak terawat. Maksudnya tanah yang tidak dicampurkan dengan sebarang jenis tanah seperti tanah hitam atau pasir. Tanomkinotuan hanya korek dan bubuh benih lalu timbus. Ia tumbuh dan membesar dengan baik. 

Tanomkinotuan suka melihat pelbagai sayuran yang ditanam di KBR. Dengan kepelbagaian ini, tanomkinotuan dapat membekalkan sayur kepada dapur secara organik. Tidak terkecuali dengan kacang bendi ini. Kacang bendi gergasi ditanam di KBR pada bulan Jun tahun lepas tanpa membuat batas yang sepatutnya. Tanomkinotuan hanya mengorek lubang dan bubuh kompos setiap lubang. Oleh kerana kompos tersebut adalah kompos buatan sendiri, tanomkinotuan biarkan dahulu hingga seminggu dan barulah benih ditanam pada lubang itu.  Tanomkinotuan menanam 2 biji benih bendi untuk 1 lubang dengan jarak kira-kira 4 kaki. Percambahan bendi mengambil masa sehingga 4 hingga 7 hari untuk bercambah. Ia perlu ditanam pada tanah atau kawasan lapang yang menerima sinaran matahari penuh.

Selepas dua minggu anak benih bendi sudah pun mempunyai 3 hingga 4 helai daun dan tanomkinotuan bubuh sekali lagi baja NPK yang boleh dibeli di kedai pertanian atau nusery berhampiran. Setiap lubang ditabur segenggam hingga 2 genggam baja. Lakukan berhati-hati agar tidak terkena batang atau anak benih bendi. Selepas dibaja gembur tanah disekeliling agar baja sebati atau bercampur dengan tanah lalu siram dengan air secukupnya. Ini bertujuan untuk lembapan tanah dan juga mempercepatkan penguraian baja untuk serapan akar secara maksimum. Tanomkinotuan juga pernah menyembur atau menyiram pokok bendi gergasi tersebut dengan baja cecair kompos teh buatan sendiri dan baja cecair ikan. Hasilnya pertumbuhan sangat galak dengan batang pokok yang besar, berdaun lebar dan rajin berbunga. Buahnya cukup panjang besar dan cantik.

Pertumbuhan pokok bendi di negara kita cukup baik malah sangat sesuai ditanam sepanjang tahun. Pokok bendi ini juga ditanam secara meluas di negara-negara jiran seperti Thailand, Indonesia, Vietnam dan Filipina. Setiap pasar di seluruh Malaysia ada menjual buah bendi pelbagai variati. Tanomkinotuan tidak mempunyai masalah untuk menanam pokok benih malah jarang diserang penyakit. Untuk makluman semua, bendi boleh disemai atau ditanam pada bila-bila masa sepanjang tahun. Semai pada tanah atau yang tidak menakung air. Air berlebihan pada tanah menyebabkab pokok bendi layu dan mati.

Pokok bendi menyukai tanah yang kaya dengan nutrient dan bersaliran baik. Korek dan gembur tanah serta bubuh kompos. Tanam benih bendi dengan sebiji atau 2 biji setiap lubang dengan jarak lubang adalah 4 kaki atau mengikut kesesuaian anda. Pokok bendi juga sesuai ditanam dalam pasu. Gunakan media campuran untuk menanam pokok bendi. Bendi boleh dituai selepas 1 bulan setengah dengan memotong tangkainya dengan pisau tajam. Bendi sesuai dijadikan ulam dicecah sambal cili.atau dicampurkan dalam masakan kari.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top