Kacang tanah atau dalam Englishnya disebut peanut atau groundnut merupakan tanaman kekacang yang mudah tumbuh di negara kita. Nama botaninya ialah Arachis hypogaea dalam keluarga Fabaceae (ia termasuk legum, bean dan pea), tumbuh dan membesar sehingga 30 hingga 50 cm. Mengikut kajian pokok kacang tanah pertama diusahakan di lembah negara Paraguay di mana masih boleh dijejaki atau dilihat tumbuh secara meliar hingga kini. Negara Bolivia juga disebut sebagai salah satu tempat asal pokok kacang tersebut. Hingga kini kacang tanah menyebar di serata dunia dan diusahakan secara besar-besaran bagi memenuhi permintaan khususnya bidang perusahaan makanan.

Pada akhir tahun lalu, tanomkinotuan seringkali ke tamu untuk mendapatkan benih tanaman yang dikehendaki. Sambil tanomkinotuan keseronokan melihat pelbagai jenis sayuran dan barangan yang dijual, tanomkinotuan ternampak kawan lama menjual sebaris dengan penjual-penjual yang lain. Dia sebenarnya seorang wanita dalam lingkungan 40-an dan dialah sahabat tanomkinotuan ketika tanomkinotuan masih berkecimpung dalam bidang jual menjual ini. Maksudnya segala pengetahuan menjual secara kecil-kecilan di tamu, tanomkinotuan mengetahuinya. Contoh paling mudah ialah apabila kita bertanya kepada penjual tentang sayur-sayuran itu sama ada ditanam sendiri tanpa baja atau pun sebaliknya. Beberapa penjual terpaksa berbohong akan status sayuran tersebut dan ada juga yang bercakap terus terang. Rata-rata penjual membeli sayur dari pengusaha ladang yang sudah semestinya diracun dan dibubuh baja sintetik (kimia). Jadi untuk mengetahui sayur tersebut adalah organik atau sebaliknya ialah melihat pada sambungan daun pada panggal batangnya, sayur yang dibaja sambungan daun pada batangnya berwarna hitam kecoklatan, jika ternampak plastik lutsinar berwarna putih tempat menyimpan sayur maka 80% sayur yang dijual dibeli dari pemborong/pengusaha sayur. Jadi berhati-hatilah ketika anda membeli sayur di tamu. 

Berbalik pada cerita kacang tanah, selepas bertanya khabar dan bersembang sekejap tanomkinotuan mengangkat seplastik kacang tanah yang dijual bersama kulitnya dengan harga RM6 sekilo, setiap plastik tersebut yang berisi kacang tanah beratnya 1 kilo. Tanomkinotuan tidak memakannya tetapi untuk ditanam semula. Di rumah, tanomkinotuan meletakkan buah kacang tanah pada nyiru dan menjemurnya selama 1 minggu, apabila ia sudah benar-benar kering, tanomkinotuan kopek kulitnya dan mengumpulkan isinya dalam 1 bekas yang bersih dan kering. Tanomkinotuan biarkan benih kacang tanah itu ditempat teduh tetapi masih terkena haba matahari selama 1 minggu lagi. Tanomkinotuan mahu benih tersebut benar-benar kering dan keras. Anda juga boleh menjemurnya langsung pada matahari, boleh dan tiada masalah.

Selepas 2 minggu dijemur dan didedahkan pada haba, tanomkinotuan memilih benih yang sihat, besar dan cantik. Tidak kecil, nipis dan berpenyakit. Tanomkinotuan simpan benih tersebut dalam botol tertutup bagi menjaga kualiti benih kacang tanah itu. Oleh kerana tanomkinotuan sibuk sepanjang 3 minggu dari pemilihan benih kacang tanah tersebut, barulah tanomkinotuan mempunyai ruang sedikit untuk ke kebun getah (KG) untuk membuat batas. Tanomkinotuan menggunakan cangkul untuk membuat batas dengan saiz 2 X 15 kaki. Tanomkinotuan membuat 3 batas saja. Ingatkan ia mencukupi menampung kesemua benih tersebut rupanya tidak.

Tanomkinotuan terkejut kerana terdapat tiga jenis kacang tanah yang ada pada tanomkinotuan iaitu kacang tanah pulut, benihnya berjalur merah dan putih, benih kacang tanah berwarna hitam dan benih kacang tanah berwarna perang muda. Mungkin saja penjual itu menanamnya sekali gus. Dengan baki kompos yang dibeli, tanomkinotuan tabur pada batas dan gaul alah kadar saja. Seterusnya tanomkinotuan menanamnya dengan kedalaman lubang ialah 3 inci dan jarak antara lubang pula ialah 1 setengah kaki. Oleh kerana batas yang dibuat tidak mencukupi dan tanomkinotuan sudah tidak larat untuk membuat batas baru, tanomkinotuan tanam terus pada tanah berhampiran dengan batas tersebut sehingga selesai. Selang 2 minggu, benih kacang tanah sudah bercambah dan tumbuh dengan baik. Bagi kacang tanah yang ditanam pada batas cepat membesar berbanding yang ditanam langsung pada tanah tanpa batas. Walaupun tanomkinotuan sudah membubuh baja NPK organik. Walaupun begitu, pokok kacang tanah tanomkinotuan secara umumnya hidup subur. Ketika entry ini ditulis kacang tanah tanomkinotuan masih usia remaja dan baru belajar menghasilkan isinya. 

Kelmarin tanomkinotuan ke KG untuk membersihkan ladang keladi yang dipenuhi rumput rumpai, sebelah petangnya pula tanomkinotuan pergi ke tempat pokok kacang tanah untuk melihat perkembangannya. Ia semakin besar dan tanomkinotuan cuba mengorek ke dalam tanah sah, sudah berisi tetapi belum matang. Tidak lama lagi tanomkinotuan boleh menuainya. Cara paling mudah untuk mengetahui isi kacang tanah sudah boleh dituai ialah melihat pada pokoknya yang mulai kering dan daunnya mulai gugur. Anda juga boleh melihat kulit isinya yang sudah berubah menjadi keras dan berwarna coklat gelap atau kelabu gelap mengikut variati. Jadi tanomkinotuan belum boleh menunjukkan kepada pembaca tentang isinya lagi. Akan datang tanomkinotuan akan update mengenai pokok kacang tanah ini nanti.

Untuk makluman kepada pembaca kacang tanah tidak perlu dibubuh dengan baja terlalu banyak. Cukup sedikit ditabur disekeliling pokok. Ini kerana pokok kacang tanah mengeluarkan nitrogen sendiri pada akarnya untuk kegunaannya sendiri. Jika terlebih baja takut akan merimbunkan pokok dan daunnya tetapi isinya kurang. Fenomena musim panas yang diwar-warkan oleh pengkaji cuaca baru-baru ini membuatkan tanomkinotuan sedikit gusar akan nasib tanaman di KBR dan KG. Sudahlah hanya hujung minggu sahaja berada d rumah dan hanya menyerahkan kepada hujan semata-mata maka sudah tentu masalah besar menanti di hadapan. Kacang tanah mampu bertahan pada cuaca yang extrim cuma kualitinya agak kurang sedikit.

Buah kacang tanah memang sedap dimakan begitu sahaja yakni direbus dan bubuh sedikit garam. Boleh juga buahnya dijemur hingga kering dan kopek kulitnya serta biji kacang tanah digoren dan ditabur sedikit garam. Boleh dinikmati bersama keluarga sambil menonton TV. Kacang tanah juga amat sedap dicampurkan dalam sup daging dengan sarang burung. Masak kacang tanah sehingga lembut. Fuhhhhh! Mentua lalu pun tak perasan...

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top