Bagaimanakah anda mendapatkan sumber vitamin C untuk tubuh anda? Selain memakan sayuran dan buah-buahan atau membuat sirap dari buah rosalle, anda boleh menikmati vitamin C daripada buah pokok acerola atau nama saintifiknya ialah Malpighia emarginata dalam keluarga Malpighiaceae dan yang berasal dari Amerika Selatan khususnya dari Yukacatn dan kini menyebar di beberapa tempat seperti USA dan Asia. Juga dikenali sebagai Ceri Barbados, West Indian Cherry dan wild crepe myrtle. Acerola adalah jenis pokok renek kira-kira 2 hingga 3 meter tinggi dengan daun berwarna hijau serta banyak cabang. Bunganya berwarna merah jambu dengan lima helai bunga yang cantik.

Sebenarnya tanomkinotuan beserta keluarga ke Ranau sempena perkahwinan abang tanomkinotuan di sana, oleh kerana pada waktu hari tersebut (sabtu) tidak ada acara maka sempat kami sekeluarga melaram ke tamu ranau dekat dengan sungai Liwogu. Adik tanomkinotuan yang sudah tidak kelihatan di tamu tersebut telah datang ke tempat kami di kawasan menjual baju rombengan/pakaian lelong sambil mencadangkan membeli pokok ceri. Tanomkinotuan dah terbayang ceri bertangkai panjang dan selalu digunakan untuk campuran kek. Maka tidak berfikir panjang tanomkinotuan menyerahkan beberapa not wang kertas untuk diserahkan kepada adik tanomkinotuan. Tidak berapa kemudin pokok acerola itu bertukar tangan. Gembira kerana sudah dapat menambah pokok hiasan di rumah selain pokok delima, keladi tikus, dan pokok buah-buahan.

Sesampai di rumah, bila tanomkinotuan belek pokok tersebut maka didapati ianya bukanlah pokok ceri yang tergambar dalam fikiran tanomkinotuan tempoh hari kerana tangkai buah pokok ini agak pendek dan jenis lembut berbanding ceri yang selalu digunakan dalam campuran kek. Tanomkinotuan tidak puas hati dan mula mengoogle untuk mendapatkan jawapan. Cari punya cari ternampaklah gambar seakan-akan pokok yang baru dibeli, rupa-rupanya pokok yang dibeli oleh adik tanomkinotuan adalah pokok acerola jenis beri juga tetapi berbeza dengan pokok ceri yang selalu dicampur dalam kek. Walau bagaimanapun, ia berbaloi kerana nilai khasiatnya cukup mempesonakan. 

Pokok acerola mempunyai buah yang kaya dengan kandungan vitamin C, ia sama dengan pokok rosalle. Sumber vitamin C semula jadi dari tumbuh-tumbuhan. Buah acerola berwarna hijau muda ketika muda dan bertukar menjadi merah terang ketika matang. Keesokan harinya adik tanomkinotuan telah memindahkan pokok acerola ini pada pasu yang besar sedikit. Hairan bin ajaib, tanah yang digunakan oleh penjual yang menanam pokok acerola ini 100% tanah liat. Tanomkinotuan berfikir sekejap mengapa ramai penjual atau nusery suka menggunakan tanah liat untuk menanam pokok-pokok yang ingin dijual, Semua pokok yang ditanam subur-subur belaka. Apa rahsia para penjual ini? Semasa pokok acerola dibeli tempoh hari, sudah terdapat 2 biji buah yang sedang tunggu untuk matang/masak. Dan bila terbaca akan entry mengenai buah acerola kepada manusia, tanomkinotuan rasa tidak rugi untuk membelinya. 

Selang beberapa minggu, buah acerola matang dengan warna merah yang cukup memikat hati. Adik tanomkinotuan cuba memakannya dengan tidak dijangka adik tanomkinotuan memejamkan mata dengan mimik wajah yang tersangat buruk dan terdetik dihati tanomkinotuan bahawa buah aceola ini sangat masam. Pendapat tanomkinotuan tersebut betul apabila adik tanomkinotuan memberitahu akan kemasaman buah tersebut. Tanomkinotuan hanya senyum simpul saja. Memang buah yang masa mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi. Cuba rasa vitamin C yang dipelletkan/supliment memang rasa asam pun. Tidak percaya, cuba vitamin C keluaran SHAKLEE.

Untuk memakan buah acerola ini adalah dengan mencampurkan gula atau madu atau dicampurkan dengan apa-apa buah yang manis untuk mengurangkan rasa asam tersebut. Bagi pendapat tanomkinotuan, lebih elok mendapatkan sumber vitamin C dari sumber-sumber yang asli seperti sayur-sayuran dan buah-buahan, atau dari buah rosalle dan acerola ini. Ia lebih asli dan organik sifatnya. Wang pun tidak terbang begitu sahaja setiap bulan. Tanomkinotuan bukanlah anti kepada supliment-supliment ini akan tetapi jika ada cara mudah dan murah untuk mendapatkan sumber vitamin C ini maka jawapannya adalah buah acerola.

Gambar di atas adalah buah yang kedual kali, selepas buah pertama matang kini pokok acerola mengeluarkan kudup bunga yang sangat cantik dengan berwarna merah jambu. Tanomkinotuan mempunyai 2 pokok acerola yang ditanam dalam pasu dan disimpan di KBR, kedua-duanya mengeluarkan bunga dengan galak. Bila tima masanya nanti, tanomkinotuan akan pindahkannya ke tanah agar akarnya bebas bergerak untuk pertumbuhan pokok acerola yang baik. Diharap apabila ditanam di atas tanah bolehlah pokok ini mengeluarkan hasil buahnya yang banyak untuk dibuat sirap acerola nanti. Dan yang pastinya, pokok acerola boleh saja dijadikan pokok bonsai yang cantik di halaman rumah. Namun tanomkinotuan belum ada pengalaman untuk membuat bonsai. Mungkin setahun dua tahun lagi kot.. Apa-apapun buah pokok acerola ini menjadi satu kepentingan bagi tanomkinotuan sekeluarga untuk mendapatkan kandungan vitamin C secara organik dan segar. Selain buah pokok acerola kita juga boleh mendapatkan sumber vitamin C dari buah pokok rosalle dan sayuran serta buah-buahan.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top